Productmanagement omvat het beheer van een product gedurende
de gehele levenscyclus, zowel op tactisch als strategisch
gebied. De exacte invulling varieert op basis van de
organisatiestructuur. Productmanagement vervult een
interdisciplinaire rol binnen een organisatie: het slaat bruggen tussen
afdelingen met verschillende expertises, met name tussen technisch
georiënteerde en commercieel georiënteerde afdelingen. Overigens hoeft
de term ‘product’ niet te verwijzen naar een concreet product: het kan
ook om een bepaalde dienst gaan (bijvoorbeeld de afname van energie of
het gebruikmaken van een financiële dienst).
Ben je productmanager en wil je een stap verder in je vak?
Volg dan deze online cursus productmanagement! Na de cursus ben je in staat om gedetailleerde (maatwerk)
productplannen
voor jouw business samen te stellen, te implementeren en om er succesvol mee aan de slag te gaan!
- Doelgroep: productmanagers met 1-2 jaar werkervaring
- Cursusduur: 8-12 weken, leren in eigen tempo
- Studie-uren: 2-4 per week (studie- en leesstof)
- Opdrachten: circa 2 uur per week benodigd
- Cursusdocumentatie: inclusief (PDF)
- Werkdocumenten: inclusief (Word, Excel)
- Aanpasbaar voorbeeld productplan: ja
- Niveau: HBO, incl. cursuscertificaat
- Een online cursus duurt gemiddeld 8-12 weken (3-4 studie-uren per week)
- Je kunt er op elk gewenst moment mee starten
- Begeleiding door een vaste en ervaren praktijkdocent
- Er is steeds tussentijds contact (per telefoon, e-mail of via video-conferencing)
- Je volgt de cursus online op je PC, laptop of een tablet
- Maandelijks is er een on-site cursusdagdeel voor de cursusopdrachten en
toelichting op de leerstof
- Tot 6 maanden na afronding van de cursus kun je nog vragen stellen aan de
docent (inbegrepen in de prijs)
- Na succesvolle afronding ontvang je een certificaat
-
Klik hier voor een korte demonstratiemodule e-learning
(communicatievaardigheden)
De training productmanagement is modulair opgebouwd. Uit de
beschikbare onderwerpen wordt in overleg met de opdrachtgever de juiste keuze
gemaakt zoals die past bij de vraagstelling:
- Productmanagement, strategisch en operationeel
- PM optie 1 - Operationele marketing en acquisitie (indien van
toepassing)
- PM optie 2 - Verkoop- en inkoopaspecten (indien van toepassing)
Voordat optie 1 en 2 doorlopen kunnen worden dient eerst de basismodule
te zijn afgerond.
Na deze training beschikken de deelnemers over:
- Veel praktische tools met betrekking tot operationeel en strategisch productmanagement
- Essentiële vaardigheden die zij nodig hebben in het communicatie- en
samenwerkingsproces naar
stakeholders, klanten en leveranciers
- Essentiële vaardigheden die zij nodig hebben in de matrixaansturing van de
eigen organisatie
Inhoudsopgave van de cursus productmanagement, strategisch en operationeel:
Deel 1 - Het productplan
- Organisatievormen productmanagement
- Productdefinitie:
- Corporate product
- Productlijnen
- Producten
- Diepere productspecificatie
- Model voor een lean productplan
- Strategische productstrategieën
- Operationele productstrategieën
- De waardeketen van Porter
- De product-roadmap
- Consolidatie van meerdere productplannen
Deel 2 - Productmarketingaspecten
- Het verschil tussen marketing en productmarketing
- De waardepropositie van 'het product'
- Strategische productmarketing: hoe gaat het product concurreren?
- Operationele productmarketing: hoe gaat de organisatie over het product communiceren?
- Merkdifferentiatie, -positionering en -strategieën
- Formulering en doorvertaling van unique selling points (USP's)
- Inventarisatie van unique buying reasons (UBR's) van de doelgoep
- Model marketingplan als bijlage bij het productplan
- Andere mogelijke bijlagen: communicatieplan, mediaplan en reclameplan
(indien van toepassing)
- Imago en identiteit van de organisatie en de producten
- Branding van producten of merken
- De afbakening van Abell:
- Welke producten betreft dit?
- Welke klantbehoeften worden met het product ingevuld?
- Op welke doelgroepen richt het product zich?
- Product-marktcombinaties: de BCG-matrix
- Portfolioanalyse
- De productmarketingmix
- Productlevenscyclus en bijbehorende productmanagementstrategieën
- Concurrentieanalyse, 5 forces model (Porter)
- Ansoff groeistrategieën:
- Marktpenetratie
- Productontwikkeling
- Marktontwikkeling
- Diversificatie
- Marktcommunicatie: het productmarketing-communicatie-frame
- Winstgevendheid van producten
Deel 3 - Organisatorische aspecten
- Missie, visie en strategie van productmanagement
- Functie-invulling productmanagement
- Doelstellingen en targets
- Doelen bereiken: 5x4 plannen
- Productontwikkelingsproces:
- Product(door)ontwikkeling
- Productintroducties
- Break-even-point product(door)ontwikkeling
- Break-even-point productintroductie
- Haalbaarheidsanalyse
- Het product in de bedrijfskolom
- Financiële aspecten (budgettering) van productmanagement
- Prijsmethoden
- Organisatorische aspecten van productmanagement
- Verzamelen van informatie over productprestaties, ervaringen en
percepties van klanten
Deel 4 - Samenwerking met anderen
- Relatiematrix van het productplan
- Delegeren naar collega's, klanten en leveranciers vanuit een matrix
- Collega's inspireren en coachen tot prestaties
- Korte producttrainingen geven
Deel 5 - Optionele vaardigheden (deze verlengen
de opgegeven trainingsduur)
- Projectmanagement
- Klachtenafhandeling, strategisch en operationeel
- Zakelijke communicatievaardigheden
- Mediatraining
- Presentatievaardigheden
- Brainstormen en creativiteit
- Andere (deel) onderwerpen kunnen op klantspecificatie toegevoegd worden
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, schriftelijke
communicatie, luisteren, overwicht, samenwerken, onderhandelen, assertiviteit,
overtuigingskracht, gespreksvaardigheid.
- Ondernemen: ondernemerschap, marktgerichtheid, klantgerichtheid.
- Leiding geven: plannen en organiseren, delegeren, voortgangsbewaking.
- Motivatie: initiatief, resultaatgerichtheid, zelfmanagement, organisatieloyaliteit,
discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, accuratesse, besluitvaardigheid,
organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen,
innovatie, creativiteit, visie.