In deze praktische online cursus leidinggeven en teamleiding
worden je alle principes en modellen aangereikt om snel en
succesvol als manager of teamleider te kunnen functioneren. Er is ruime
aandacht voor effectieve sturingsmodellen rondom teamleiding en
leidinggeven, voor relevante processen die je als manager tegenkomt en
ook voor je eigen soft skills is er veel aandacht. Binnen 8-12 weken ben
je helemaal up-and-running!
- Doelgroep: leidinggevenden en teamleiding
- Cursusduur: 8-12 weken, leren in eigen tempo
- Studie-uren: 2-4 per week (studie- en leesstof)
- Opdrachten: circa 2 uur per week benodigd
- Cursusdocumentatie: inclusief (PDF)
- Werkdocumenten: inclusief (Word, Excel)
- Niveau: HBO, incl. cursuscertificaat
- Een online cursus duurt gemiddeld 8-12 weken (3-4 studie-uren per week)
- Je kunt er op elk gewenst moment mee starten
- Begeleiding door een vaste en ervaren praktijkdocent
- Er is steeds tussentijds contact (per telefoon, e-mail of via video-conferencing)
- Je volgt de cursus online op je PC, laptop of een tablet
- Maandelijks is er een on-site cursusdagdeel voor de cursusopdrachten en
toelichting op de leerstof
- Tot 6 maanden na afronding van de cursus kun je nog vragen stellen aan de
docent (inbegrepen in de prijs)
- Na succesvolle afronding ontvang je een certificaat
-
Klik hier voor een korte demonstratiemodule e-learning
(communicatievaardigheden)
Na deze online cursus leidinggeven en teamleiding beschikken
de deelnemers over:
- Managementvaardigheden: praktische tools met betrekking tot dagelijks leidinggeven,
teamleiding en coaching
- Managementprocessen: het managen van veranderingen, (team)motivatie,
beoordeling en functioneren, teamfunctioneren
- Soft skills: essentiële vaardigheden die zij nodig hebben in het communicatieproces
als leidinggevende
In deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Deel 1 - Managementvaardigheden
- Test: uw voorkeursstijl van leidinggeven
- Inzicht krijgen in diverse stijlen van leidinggeven:
- All round management
- De coachende people manager
- De efficiënte procesmanager
- Management by objectives
- Het bepalen van het competentieniveau van de medewerkers:
- Motivatie en taakvolwassenheid
- Competentie = bereidheid x kunde
- Wat is het niveau van mijn medewerkers?
- Hoe pas ik mijn stijl van leidinggeven aan op het competentieniveau
van mijn medewerkers?
- Welke invloedsstijlen heb je als leidinggevende tot je beschikking?
- Situationeel leiding geven aan medewerkers met een:
- Hoge motivatie en hoge deskundigheid (delegeren)
- Hoge motivatie en lage deskundigheid (sturen)
- Lage motivatie en hoge deskundigheid (coachen)
- Lage motivatie en lage deskundigheid (instrueren en controle)
- Prikkelende managementstijlen
- Medewerkers ontwikkelen in het situationeel managementmodel:
- Taak: leren en kennis/kunde
- Gedrag: motivatie en taakvolwassenheid
- Een andere sturingsaanpak:
- De dramadriehoek
- Leiden
- Begeleiden
- Vrij laten
Deel 2 - Managementprocessen en effectiviteit
- Lean en agile management
- Sleutelrollen en succesfactoren
- Leidinggeven aan professionals
- Participatief leidinggeven
- Medewerkers motiveren
- Coaching:
- Coaching als management tool
- Gespreksstijlen bij coaching
- Time- en taakmanagement
- Prioriteiten stellen
- Veranderingen managen
- Werkmodel effectief teamfunctioneren WET
- Teamontwikkeling
- Teamrollen (Belbin)
- Effectieve eigenschappen voor managers
- Complexe besluiten nemen
- Delegeren
- Dilemma's van de manager:
- Hoe gebruik ik mijn hiërarchisch overwicht?
- Hoe formeel of informeel moet ik me gedragen?
- Wanneer moet ik corrigerend optreden?
- Een onaangename beslissing. Wat nu?
- Wat te doen met signalen van ontevredenheid, bezorgdheid en stress?
Deel 3 - Soft skills voor leidinggevenden
- Hoe medewerkers communiceren: DAS-model
- Hoe medewerkers redeneren: insight types
- Essentiële communicatieve vaardigheden van de leidinggevende:
- Test communicatiestijlen
- De vraagtrechter
- Actief luisteren
- Parafraseren
- Feedback geven
- Nee zeggen
- Omgaan met weerstand
- Communicatie- en interventieniveaus
- Oplossingsgericht communiceren
- Non-verbale communicatie
- Argumenteren en overtuigingsstijlen
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, overwicht,
samenwerken, overtuigingskracht, sociabiliteit, conflicthantering, confronteren,
gespreksvaardigheid.
- Leiding geven: taakgericht leidinggeven, mensgericht leidinggeven,
plannen en organiseren, groepsgericht leidinggeven, delegeren, voortgangsbewaking.
- Persoonlijkheid: aanpassingsvermogen, vasthoudendheid.
- Motivatie: initiatief, inzet, ambitie, resultaatgerichtheid, zelfontwikkeling,
zelfmanagement, organisatieloyaliteit, discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, oordeelsvorming, besluitvaardigheid,
organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen,
innovatie, visie.