Goed zijn in je vak is één ding. Je kennis overdragen aan anderen is een tweede.
Wie een training of workshop verzorgt, kan wel een steuntje in de
rug gebruiken. De cursus didactische vaardigheden is er voor iedereen die
kennis of vaardigheden overdraagt aan anderen.
Inhoud van de training didactische vaardigheden:
Deel 1 - Een cursus samenstellen
- Hoe leren mensen?
- Leermodel van Kolb, 4 leerstijlen:
- Concrete ervaring
- Actief experimenteren
- Overdenkende observatie
- Verkennen theorie
- 5 taken van de trainer:
- Overbrengen van de inhoud
- Begeleiden van het groepsproces
- Creëren van een veilige leeromgeving
- Geven van feedback
- Je persoonlijke performance als trainer
- Een cursus ontwerpen:
- Het basis-analyse-model
- Leerdoelen
- Opbouw en timing
- Energizers
- De intake:
- De probleemstelling
- De deelnemers
- De randvoorwaarden
- Mogelijke oplossingen
- Brainstorm
- Formuleren van leerdoelen
- Ontwikkel het conceptprogramma:
- Kiezen van werkvormen
- Checken, bijstellen en vaststellen definitief programma
- Evaluatie en bijstellen
- Didactische werkvormen:
- Interactie in werk- en opdrachtvormen
- Wat onthouden mensen?
- Instructievormen
- Gespreksvormen
- Het onderwijsleergesprek
- Opdrachten
- Spelvormen
- Checklist opdrachtinstructie
Deel 2 - Persoonlijke vaardigheden
- Omgaan met de groep:
- Intimiteit
- Autoriteit
- Groepsdynamica
- Storytelling
- De trainer als persoon:
- ABC-formule: interactie met cursisten starten
- Weet wie je bent
- Doe wat bij je past
- Je non-verbale communicatie
- Zelfreflectie
- Zitten of staan?
- Stemgebruik
- Spreken en luisteren
- Vragen stellen
- Communicatie met de deelnemers
- Feedback van deelnemers
- Reageren op kritiek of meningsverschillen
- Omgaan met weerstand in een cursusgroep:
- DIMmen in plaats van DIPpen
- Benoemen
- Omkeren
- Parkeren
- Apart nemen
Optioneel:
- In deze training is het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
als onderwerp integreerbaar.
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, luisteren,
sensitiviteit, overwicht, samenwerken, assertiviteit, overtuigingskracht, sociabiliteit,
conflicthantering, confronteren, gespreksvaardigheid.
- Leiding geven: taakgericht leidinggeven, mensgericht leidinggeven,
plannen en organiseren, groepsgericht leidinggeven.
- Persoonlijkheid: aanpassingsvermogen, flexibiliteit, durf, stressbestendig,
onafhankelijkheid, vasthoudendheid.
- Motivatie: initiatief, inzet, ambitie, resultaatgerichtheid, zelfontwikkeling,
zelfmanagement, integriteit, discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, oordeelsvorming, accuratesse,
besluitvaardigheid, organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn, cognitief
en interactief leervermogen, innovatie, creativiteit, visie.