Een bedrijfscultuur beïnvloedt de prestaties en daarmee de resultaten van een
onderneming. Cultuur is dus iets om serieus te nemen. Het aandachtsgebied cultuur
gaat, net zoals managementstructuur, over de vraag hoe mensen met elkaar omgaan.
Het betreft hier dan echter de zachte of informele kant van de omgangsvormen.
Inhoud van de training bedrijfscultuur:
- De essentie van cultuur
- Integratieperspectief: cultuur als bindmiddel
- Welke cultuurtypes zijn er:
- Mensgericht, medewerkers staan centraal
- Resultaatgericht, het eindproduct staat centraal
- Beheersgericht, regels en procedures zijn belangrijk
- Innovatiegericht, ontwikkeling veel nieuwe producten of diensten
- Cultuurtypering van Handy en Harrison:
- Machtscultuur
- Rolgerichte cultuur
- Taakgerichte cultuur
- Persoonsgerichte cultuur
- Model van Hofstede:
- Acceptatie van machtsafstand
- Individualisme versus collectivisme
- Masculiniteit versus femininiteit
- Onzekerheidsvermijding
- Een optimale cultuur
- Kernwaarden:
- Wat zijn kernwaarden
- Wat zijn waarden
- Principes en normen
- Soorten kernwaarden
- Over binden, boeien en bezielen
- Tussen kernwaarden en resultaat
- Binden en sturen:
- Lethargie
- Comfort
- Activisme
- Productiviteit
- De essentie van cultuurverandering
- Het speelveld van verandering:
- Individuen
- Teams
- Organisatie
- Het doel van veranderen
- Cultuur en de rol van managers
- Succesfactoren bij cultuurverandering:
- Mobiliseren van energie
- Bouw een leidend team
- Visie en strategie
- Communiceer en creëer zekerheid
- Creëer de juiste randvoorwaarden
- Creëer korte termijn successen
- Bewaken
- Borgen
- Veranderstrategieën:
- Politiek veranderen
- Rationele veranderingen
- HRM-benadering
- Action learning
- Zelforganisatie
- Strategie bij cultuurverandering
- Leiderschap en cultuur
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, schriftelijke
communicatie, luisteren, sensitiviteit, overwicht, samenwerken, onderhandelen,
assertiviteit, overtuigingskracht, sociabiliteit, conflicthantering, confronteren,
gespreksvaardigheid.
- Ondernemen: ondernemerschap, marktgerichtheid, klantgerichtheid.
- Leiding geven: taakgericht leidinggeven, mensgericht leidinggeven,
plannen en organiseren, groepsgericht leidinggeven, delegeren, voortgangsbewaking.
- Persoonlijkheid: aanpassingsvermogen, flexibiliteit, durf, stressbestendig,
onafhankelijkheid, vasthoudendheid.
- Motivatie: initiatief, inzet, ambitie, resultaatgerichtheid, zelfontwikkeling,
zelfmanagement, organisatieloyaliteit, integriteit, discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, technisch inzicht, oordeelsvorming,
accuratesse, besluitvaardigheid, organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn,
cognitief en interactief leervermogen, innovatie, creativiteit, visie.