Heb je wel eens het gevoel dat je omkomt in het werk en niet weet waar je moet
beginnen? Het ene actiepunt is nog niet afgerond terwijl je alweer midden in het volgende
project zit en je ook nog een plan moet bedenken om de nieuwe financiële doelstelling
te halen. Alles lijkt even belangrijk en schreeuwt om aandacht; jouw aandacht wel
te verstaan.
Inhoud van de training planmatig werken (plannen & organiseren):
Planmatig werken, fase 1: voorbereiding (stap 1 tm 5 in de planningscyclus)
- De planningscyclus:
- Stap 1: analyseer de huidige situatie:
- SWOT, interne en externe analyse
- Confrontatiematrix SWOT
- Risicoanalyse PMI
- Stap 2: bepaal de doelen
- Stap 3: verken de uitvoeringsmogelijkheden (divergeren)
- Stap 4: maak een gedetailleerd plan (convergeren):
- Doelen vertalen in taken
- Mijlpalen bepalen
- Taken analyseren op uitvoering tegelijk of na elkaar
- Data aan doelen koppelen
- Taken aan mensen toekennen
- Stap 5: evalueer het plan (keuze-instrument)
- Stap 6: voer het plan uit
- Stap 7: sluit af
- Stap 8: evaluatie
- Prioriteiten stellen:
- Prioriteiten op bedrijfsniveau
- Prioriteiten binnen een project
- Prioriteiten binnen je functie
- Bepaal de taken:
- Work breakdown structure
- SMART doelen vertalen in taken
- Mijlpalen bepalen
- Taken analyseren op uitvoering tegelijk of na elkaar
- Data aan taken hangen
- Taken aan mensen toekennen
- Tijdsbesteding inschatten:
- Precies inschatten van de tijdsbesteding
- Wat is een goede strategie op een tijdinschatting te maken?
- Plan van aanpak en actieplan:
- Complexe besluiten nemen
- Plan van aanpak
- Actieplan
- Activiteitenlijst
- 5x4 planning
- Projectmatige aanpak
Planmatig werken, fase 2: uitvoering (stap 6 van de planningscyclus)
- Managementvaardigheden planmatig werken
- Communicatievaardigheden planmatig werken
- Benodigdheden:
- Middelen, mensen en bevoegdheden
- Time management:
- Tijd voor jezelf
- Tijd voor je medewerkers
- Tijd van ondersteuners
- Spullen en hulpmiddelen
- Bevoegdheden en verantwoordelijkheden
- Regie over de uitvoering:
- Startbijeenkomst
- Werkafspraken
- Sfeer in het team
- Overdragen
Planmatig werken, fase 3: afsluiting (stap 7 en 8 van de
planningscyclus)
- Afsluiting en evaluatie
- Sluit het project af
- Evalueer het project
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: samenwerken, onderhandelen, assertiviteit.
- Ondernemen: ondernemerschap.
- Leiding geven: taakgericht leidinggeven, mensgericht leidinggeven,
plannen en organiseren, groepsgericht leidinggeven, delegeren, voortgangsbewaking.
- Persoonlijkheid: aanpassingsvermogen, flexibiliteit, durf, stressbestendig,
onafhankelijkheid, vasthoudendheid.
- Motivatie: initiatief, inzet, ambitie, resultaatgerichtheid, zelfontwikkeling,
zelfmanagement, organisatieloyaliteit, integriteit, discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, accuratesse, besluitvaardigheid,
organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen.