Na deze training delegeren beschikken de deelnemers over:
- Praktische tools met betrekking tot delegerend leidinggeven
- Essentiële vaardigheden die zij nodig hebben in het communicatie proces
als leidinggevende
- Vaardigheden die hen in staat stellen de verschillende typen medewerkers
succesvol te laten zijn
In deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Delegeren in tien stappen
- Middelen en bevoegdheden
- Eindverantwoordelijkheid
- Stap 1: Bepaal waarom je wilt delegeren en wat je tegenhoudt:
- Waarom wil jij delegeren?
- Zes belangrijke redenen om te delegeren:
- Tijd tekort
- Je bent zelf te duur!
- Medewerkers ontwikkelen
- Medewerkers motiveren
- Jij bent niet altijd de beste persoon voor de taak
- Beter voor je carričre
- Vier redenen om niet te delegeren:
- Als ik het zelf even doe gaat het veel sneller
- Ik kan het zelf beter
- Ik ben bang door de mand te vallen
- Ik weet niet aan wie ik wat kan delegeren
- Stap 2: Bepaal welke taken je kunt delegeren:
- Stap 3: Besluit om te delegeren
- Stap 4: Koppel personen aan taken:
- Aan wie je ga je de taak delegeren:
- Capaciteiten
- Motivatie
- Ontwikkeling
- Hoe kies je uit deze redenen?
- Stap 5: Bereid het delegeringgesprek voor:
- Wat is de doelstelling of het resultaat dat bereikt moet worden?
- Welke instructie vereist het overdragen van de taak?
- Welke bevoegdheden heeft de medewerker nodig om de taak uit te voeren?
- Motivatie van de medewerker
- Stap 6: Voer het delegeringgesprek:
- Onderwerpen in het gesprek
- Technieken in het gesprek
- Stap 7: Laat los en controleer op de afgesproken momenten:
- Afgesproken evaluatiemomenten
- Positief blijven
- Wanneer grijp je in?
- Stap 8: Houd een nabespreking met de gedelegeerde:
- Als de taak goed is gegaan
- Als je niet helemaal tevreden bent over het resultaat
- Stap 9: Neem eventueel de taak weer af:
- Positieve redenen
- Slecht-nieuws-gesprek
- Stap 10: Reflecteer op het delegeringproces en benoem verbeterpunten:
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie OntwikkelingsmodelŽ
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, overwicht,
samenwerken, overtuigingskracht, sociabiliteit, conflicthantering, confronteren,
gespreksvaardigheid.
- Leiding geven: taakgericht leidinggeven, mensgericht leidinggeven,
plannen en organiseren, groepsgericht leidinggeven, delegeren, voortgangsbewaking.
- Persoonlijkheid: aanpassingsvermogen, vasthoudendheid.
- Motivatie: initiatief, inzet, ambitie, resultaatgerichtheid, zelfontwikkeling,
zelfmanagement, organisatieloyaliteit, discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, oordeelsvorming, besluitvaardigheid,
organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen,
innovatie, visie.