Objectief werven en selecteren van medewerkers is precisiewerk. En zeker nu, één
van de kritische succesfactoren van een organisatie! Deze training is bedoeld voor
teamleiders en (lijn)managers van afdelingen of business units die zelf gesprekken voeren
met kandidaten (eventueel ondersteund door HRM), en gaat gedetailleerd in op:
- Objectieve selectiegesprekken voeren met kandidaten
- Gefundeerde keuzes maken bij de aanstelling van medewerkers
- De introductie van nieuwe medewerkers in de organisatie
In deze training werving- en selectiegesprekken komen de volgende onderwerpen
aan de orde:
- Hoe kandidaten communiceren: DAS-model
- Hoe kandidaten redeneren: insight types
- Het selectiegesprek:
- Voorbereiding
- Validiteit van het interview
- Fasen in het gesprek
- Luisteren naar de kandidaat
- Van selectiecriteria naar vragen
- Goede vragen stellen
- Ervaringsgericht interviewen, STAR(T)-model
- Vijf zaken waar je naar moet vragen
- Bestaan er goede algemene vragen?
- Informatie-uitwisseling over de functie
- Arbeidsvoorwaarden
- Welke beoordelingsfouten kun je maken
- Besluitvorming en afronding selectieprocedure:
- Selecteren zonder criteria
- De criteriumtabel
- Heeft een functiebeschrijving waarde bij het selecteren?
- Inspraak bij de selectie
- Referenties inwinnen
- Let op: geen discriminatie
- Afschrijven van sollicitanten
- Introductie:
- Het belang van een goede introductie
- Een introductieprogramma:
- Een introductiegesprek
- De NVP-sollicitatiecode
Optioneel:
- Deze training is uit te breiden met de module werven in een overspannen
arbeidsmarkt (1 extra dag). Deze module reikt overtuigings- en beïnvloedingstechnieken
aan om kandidaten te stimuleren in de druk bevolkte vacaturemarkt juist voor
uw organisatie te keizen.
- In deze training is het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
als onderwerp integreerbaar.
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, luisteren,
gespreksvaardigheid.
- Leiding geven: plannen en organiseren, voortgangsbewaking.
- Analyse en besluitvorming: oordeelsvorming, besluitvaardigheid, organisatiesensitiviteit,
omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen.