Vaak is een incident of strategische beslissing (ziekte, WAO, reïntegratie, fraude,
ontslag, reorganisatie, fusie, et cetera) binnen een organisatie aanleiding om maatregelen
en wijzigingen in de personele structuur en bevoegdheden door te voeren. Vaak gaat
dit gepaard met hoge kosten en veel extra tijd, waarbij de oorzaak van het probleem
niet goed wordt aangepakt. Daarnaast is het verkrijgen van een evenwichtige verhouding
tussen werkgever en medewerker makkelijker gezegd dan gedaan.
Inhoud van de training organisatie van personeelsmanagement:
- Streven naar een evenwichtige relatie tussen medewerkers en de onderneming:
concurrerende waarden
- Personeelsmanagement op 3 niveaus:
- Strategische invalshoek
- Tactische benadering
- Operationele uitvoering
- Gezamenlijke ontwikkeling van de organisatie en de medewerkers
- Verbetermanagement personele zaken:
- Het verkrijgen van draagvlak
- Transparantie top-bottom
- Communicatie rondom veranderingen (verandermanagement)
- Implementeren van kwaliteitsverbetering personeelsmanagement
- Actieplan succesvol personeelsmanagement:
- Jaarplan personeelsmanagement
- 8 stappen:
-
Formuleer een missieverklaring
-
Bepaal de visie
-
Formuleer een
kwaliteitsbeleid
-
Bepaal essentiële succesfactoren
-
Formuleer
succesmaatstaven
-
Stel een prioriteitenlijst op met
verbeteringsgebieden op het niveau van de organisatie
-
Bepaal voor
elke afdeling of functie de verbeteringsgebieden
-
Laat het management evaluatie en follow-up uitvoeren
- Personeelsmanagement afstemmen op de medewerkers
- Afdelingsdoelen functioneel maken
- Doelen en verwachtingen afstemmen
- Potentieel en productiviteit per medewerker
- Ontwikkelingspotentieel meetbaar en stuurbaar maken:
- Oplossingen voor knelpunten
- Functionele analyse in persoonlijke actieplannen
- Overzicht en feedback
- Stelselmatige communicatie naar medewerkers
- De gedurfde aanpak
- Gebruik en implementatie van tools:
- Beoordelingsgesprekken
- Functioneringsgesprekken
- Verzuimbegeleiding en -beheersing
- POP gesprekken
- Coaching
- Competentieontwikkeling
Optioneel:
- In deze training is het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
als onderwerp integreerbaar.
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge presentatie, schriftelijke communicatie, samenwerken,
conflicthantering, confronteren.
- Ondernemen: ondernemerschap.
- Leiding geven: taakgericht leidinggeven, mensgericht leidinggeven,
plannen en organiseren, groepsgericht leidinggeven.
- Motivatie: zelfontwikkeling, zelfmanagement, organisatieloyaliteit.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, organisatiesensitiviteit,
omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen.