Een burn-out hakt erin. Mensen vertellen over hun ervaringen
in heftige bewoordingen. Een paar citaten: 'Ik kreeg paniekaanvallen', 'Ik was niet
lui maar moe. Doodmoe. Waaraan ik eerst nog had getwijfeld, wist ik nu met zekerheid:
ik was ziek.' En tenslotte: 'Ik kon niet meer, al mijn reserves waren uitgeput,
ik viel bijna om. Even dacht ik dat mijn laatste uur geslagen had.'
Inmiddels weten
we dat een burn-out over het algemeen over gaat. Hoewel een burn-out gemakkelijk
6-12 maanden kan duren. In 30% van de gevallen zelf langer!
Voorkomen is dus heel veel beter dan genezen. Daarom in deze cursus meer over
wat een burn-out is, hoe het ontwikkeld en wat de gevolgen zijn, hoe je bij
jezelf of bij een collega de eerste signalen herkent en hoe je een burn-out
mogelijk tijdig kunt voorkomen!
Inhoud van de training burn-out preventie:
Deel 1 - Wat is burn-out?
- Burn-out herkennen en voorkomen
- Wat is een burn-out:
- Cijfers rondom burn-out
- Kenmerken van een burn-out
- Relatie stress en burn-out
- Verschillen tussen burn-out, overspannenheid en een depressie
Deel 2 - Oorzaken van burn-out
- Waarom zijn millennials (generatie Y en Z) zo vatbaar voor burn-out?
- Oorzaken van een burn-out
- Storingen in de energiebalans als oorzaak van een burn-out en flow als tegenhanger
- Specifieke oorzaken van burn-out bij jonge mensen (generatie Z,
millennials):
- Hooggespannen verwachtingen
- Altijd maar presteren en tegelijk shinen
- Altijd multi-taskend online
- Keuzestress: opleiding, werk, prive
- Politiek-economische oorzaken
- De persoon als oorzaak
- Het werk als oorzaak
- De functie als oorzaak
- De persoon als oorzaak van een burn-out:
- Persoonstypering millennials
- Taakvolwassenheid
- Deskundigheid
- Motivatie
- Helikopterview
- Levensfase, generatie
- Het werk als oorzaak van een burn-out:
- Generaties op de werkvloer: generatie Z versus generaties X en Y
- Een rommelige sollicitatieprocedure
- Geen goede introductie: het opstellen van een psychologisch contract
- Werkdruk
- De mate van autonomie
- Collegialiteit
- Leiderschap
- Bedrijfscultuur
- De functie als oorzaak van een burn-out:
- De relatie met de cliënt
- Loopbaanmogelijkheden
- Bureaucratie
- Zwaarte van de functie
- Stress
Deel 3 - Burn-outpreventie
- Voorkomen van een burn-out:
- Wat kun je zelf doen om een burn-out te voorkomen:
- Stel realistische eisen aan jezelf en aan anderen
- Verwacht niet te veel van anderen
- Geniet van het werk zelf
- Blaas tijdig stoom af
- Luister naar je lichaam
- Luister naar anderen
- Ga zuinig om met je energie
- Zorg voor beweging
- Wat kun je doen als collega of leidinggevende:
- Laat mensen niet voortmodderen.
- Zit er dicht bovenop
- Stuur mensen af en toe naar een cursus
- Organiseer contact
- Ga conflicten niet uit de weg
- Zorg voor een goede werkomgeving
- HRM instrumenten in relatie tot burn-out preventie:
- Werving & selectie
- Beoordeling & functioneren
- Persoonlijke ontwikkelingsplannen
- Verzuimbegeleiding
- Competentiemanagement
- Managementinstrumenten in relatie tot burn-out preventie:
- Situationeel leidinggeven
- Generatiegericht leidinggeven
- Coaching
- Participatief leidinggeven
- Motiveren van medewerkers
- Checklist: wanneer ligt een burn-out op de loer:
- Wat neem je waar bij jezelf?
- Werksituaties die een grotere kans op een burn-out in de hand werken:
- Wat zie je bij je collega of medewerker
- Persoonskenmerken
- Inzicht in mensen: situationele typering van personen:
- Generatieverschillen X, Y, Z
- DAS communicatiemodel
- Roos van Leary
- Myers Briggs type indicator
- Insight types en leitmotiven van Jung
- Kernkwadranten van Offman
- Gebruik van de typeringen bij burn-out preventie
Deze training kan gegeven worden vanuit een aantal perspectieven:
- HRM en personeelszaken, strategisch en tactisch
- Directie en MT, strategisch en tactisch
- Direct leidinggevenden, praktisch
Optioneel:
- In deze training is het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
als onderwerp integreerbaar.
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, luisteren,
sensitiviteit, samenwerken, assertiviteit, sociabiliteit, conflicthantering,
gespreksvaardigheid.
- Leiding geven: taakgericht leidinggeven, mensgericht leidinggeven,
delegeren.
- Persoonlijkheid: aanpassingsvermogen, flexibiliteit, durf, stressbestendig,
onafhankelijkheid, vasthoudendheid.
- Motivatie: initiatief, inzet, ambitie, resultaatgerichtheid, zelfontwikkeling,
zelfmanagement, organisatieloyaliteit, integriteit.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, oordeelsvorming, organisatiesensitiviteit,
omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen, innovatie, creativiteit,
visie.