Deze training is een optie op de basis communicatietraining succesvolle zakelijke
communicatie = winst ®. Voordat deze module gevolgd kan worden moet eerst het basisprogramma
afgerond zijn. Binnen communicatietrainingen wordt naast de trainer soms een
trainingsacteur ingezet om de gesprekssituaties realistisch uit te beelden (optioneel,
niet in de prijs inbegrepen).
Inhoud: SZC optie 6 - Discussiëren
- Wat is discussiëren?
- Een discussie kun je oplossen of beslechten
- Soorten discussies:
- Informeren
- Besluiten nemen
- Compromis zoeken
- Overtuigen
- Fases in een discussie:
- De confrontatie
- De opening
- De argumentatie
- De afsluiting
- Spelregels voor een goede discussie
- LSD: luisteren, samenvatten, doorvragen
- Actief, begrijpend en empatisch luisteren
- WIER-luistermodel
- Feedback
- IK-boodschappen
- 4 interventieniveaus
- 4 typen luisteraars
- Argumentatiestijlen
- Overtuigingsstijlen
- Beïnvloedingsstijlen
- NIVEA: niet invullen voor een ander
- Tips bij het discussiëren
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, schriftelijke
communicatie, luisteren, sensitiviteit, overwicht, samenwerken, onderhandelen,
assertiviteit, overtuigingskracht, sociabiliteit, conflicthantering, confronteren,
gespreksvaardigheid.
- Leiding geven: mensgericht leidinggeven.
- Persoonlijkheid: flexibiliteit, durf, stressbestendig, vasthoudendheid.
- Motivatie: resultaatgerichtheid, zelfmanagement.
- Analyse en besluitvorming: oordeelsvorming, accuratesse, besluitvaardigheid,
omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen, creativiteit.