Deze training is een optie op de basis communicatietraining succesvolle zakelijke
communicatie = winst ®. Voordat deze module gevolgd kan worden moet eerst het
basisprogramma afgerond zijn. Binnen communicatietrainingen wordt naast de trainer
desgewenst een trainingsacteur ingezet om de gesprekssituaties realistisch uit te
beelden (optioneel, niet in de prijs inbegrepen).
Inhoud SZC optie 1 - Interviewtechnieken:
- Soorten interviews en interviewsituaties:
- Confronterend
- Portretterend
- Informatief
- Gestandaardiseerd
- Gestructureerde interviews
- Half gestructureerde interviews
- Gespreksmodel interviews
- Kwaliteit van basisvaardigheden:
- Vraagtechniek
- Luisteren
- Gesprekssturing
- Feedback geven
- Timing en focus
- Bijzondere aspecten:
- Doorvragen en focus
- Tweedelingen
- Gevaar voor eenzijdigheid
- Openingsvragen
- Functionele vragen versus disfunctionele vragen
- Themagerelateerde vragen
- Topic jumping
- Waardeoordelen
- Vooronderstelling
- Suggestieve vragen
- Voorbeeldinterviews
Optioneel:
- Deze training is desgewenst uit te breiden met delen van de veel gedetailleerdere
mediatraining
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, schriftelijke
communicatie, luisteren, sensitiviteit, overwicht, samenwerken, onderhandelen,
assertiviteit, overtuigingskracht, sociabiliteit, conflicthantering, confronteren,
gespreksvaardigheid.
- Leiding geven: mensgericht leidinggeven.
- Persoonlijkheid: flexibiliteit, durf, stressbestendig, vasthoudendheid.
- Motivatie: resultaatgerichtheid, zelfmanagement.
- Analyse en besluitvorming: oordeelsvorming, accuratesse, besluitvaardigheid,
omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen, creativiteit.