Communicatie is zo vanzelfsprekend, dat bijna niemand erover nadenkt. Dat wordt
anders als men een bepaald doel nastreeft met zakelijke communicatie. In dat geval
is communicatie een vaardigheid, een bewust en gestuurd proces. Succesvol en efficiënt communiceren
is belangrijk. We gaan er te vaak vanuit dat de communicatie goed loopt, en we onderschatten
vaak het verlies in efficiëntie en de toename van kosten die daardoor ontstaan.
Communicatie is succesvol als u het effect oproept dat u beoogde. Dat lijkt simpel,
maar in de praktijk lopen we tegen veel zakelijke situaties aan waarin het effect
anders is dan we verwachtten en die remmend werken op het realiseren van allerlei
doelstellingen:
- U dacht dat u duidelijk was, maar u wordt niet begrepen
- Er wordt niet naar u geluisterd of u roept weerstand op bij anderen
- U durft uw mening niet te geven of anderen vinden u te ongeduldig
- U vindt het moeilijk om nee te zeggen
Na deze training:
- Zijn deelnemers zich bewust van hun gespreksdoel en kunnen ze de hierbij
passende gespreksopbouw kiezen
- Hebben deelnemers inzicht in welk effect ze oproepen bij anderen en hebben
ze inzicht in hun eigen kwaliteiten en valkuilen
- Hebben deelnemers praktische tools die ze helpen gesprekken aangenamer en
doeltreffender te laten verlopen
- Brengen deelnemers hun mening goed naar voren, kunnen deelnemers beter luisteren
en komen deelnemers sneller tot de kern.
De training bestaat uit een basismodule succesvolle zakelijke communicatie
= winst® (SZC) en is uit te breiden met een vijftal opties voor specifieke situaties
en vaardigheden:
- SZC optie 1 - Interviewtechnieken
- SZC optie 2 - Probleemoplossing (adviesgesprek)
- SZC optie 3 - Slecht-nieuwsgesprekken
- SZC optie 4 - Beoordelings- en functioneringsgesprekken
- SZC optie 5 - Disciplinegesprekken
- SZC optie 6 - Discussiëren
Voordat de opties 1 tm 6 gevolgd kunnen worden dient eerst de basismodule
te zijn afgerond!
Naast de basistraining en de optionele modules die daar bij horen, zijn er ook
onderwerpen die apart gevolgd kunnen worden:
- Mediatraining
- Presentatietechnieken
- Onderhandelen
- Assertiviteitstraining
- Effectief vergaderen
Inhoud basismodule succesvolle zakelijke communicatie = winst ®:
- Test: uw communicatiestijl
- Luistervaardigheden:
- Misvattingen over luisteren:
- Horen en luisteren zijn hetzelfde
- Boodschappen hebben een eenduidige betekenis
- Slechte luistergewoonten
- Belangrijke luistervaardigheden:
- Aandachtgevend gedrag
- Vragen stellen
- Parafraseren van de inhoud
- Samenvatten
- Reflecteren van gevoelens
- WIER-luistermodel
- 4 typen luisteraars
- Regulerende vaardigheden
- Gespreksopening en vaststellen doelen
- Terugkoppeling naar (begin)doelen
- Vragen en doorvragen
- Situatie verduidelijken
- Hardop denken
- Samenvatten
- Afsluiten van een gesprek
- Zendervaardigheden:
- Feitelijke informatie geven:
- Een ordelijke structuur
- Een eenvoudige stijl
- Bekende woorden en duidelijke formuleringen
- Bondigheid en aantrekkelijkheid van informatie
- Regels bij informatie geven
- Uiting geven aan persoonlijke gedachten en gevoelens:
- Problemen bij uiting van persoonlijke gevoelens
- Richtlijnen bij uiting van persoonlijke gevoelens
- Assertieve vaardigheden:
- Assertiviteit, subassertiviteit en agressiviteit
- Samenhang gedrag, gedachten en gevoelens
- Ontstaan van assertief gedrag
- Verzoeken doen en opdrachten geven
- Reageren op een verzoek of opdracht
- Feedback geven, reageren op feedback
- Bezwaar maken, kritiek geven en reageren op kritiek
- Bezwaar maken
- Reageren op bezwaren
- Kritiek geven
- Reageren op kritiek
- Nivea: niet invullen voor een ander!
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, schriftelijke
communicatie, luisteren, sensitiviteit, overwicht, samenwerken, onderhandelen,
assertiviteit, overtuigingskracht, sociabiliteit, conflicthantering, confronteren,
gespreksvaardigheid.
- Leiding geven: mensgericht leidinggeven.
- Persoonlijkheid: flexibiliteit, durf, stressbestendig, vasthoudendheid.
- Motivatie: resultaatgerichtheid, zelfmanagement.
- Analyse en besluitvorming: oordeelsvorming, accuratesse, besluitvaardigheid,
omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen, creativiteit.