Inhoud van de training schriftelijke communicatie:
- Betoog:
- Wat is een betoog?
- Voorbeelden van een betoog
- Hoe bouw je een betoog op:
- Formuleer je standpunt
- Zet je argumenten op een rij
- Rangschik je argumenten in een argumentatiestructuur
- Schrijf je betoog
- Lees je betoog kritisch na en verbeter de fouten
- Een tegenbetoog
- Brief (digitaal of print):
- Wanneer stuur je een brief:
- Klachtenbrieven
- Gelegenheidsbrieven
- Betalingsherinneringen
- Bevestigingsbrieven
- Productbrieven
- Facturen
- Hoe schrijf je een zakelijke brief?
- Uit welke onderdelen moet je brief bestaan:
- Afzender
- Communicatienummers
- Geadresseerde
- Briefgegevens
- Aanhef
- Brieftekst
- Afsluiting
- Bijlagen
- Kopieën
- In welke valkuilen kun je als brievenschrijver trappen?
- E-mail:
- Hoe het niet moet:
- Wanneer stuur je een e-mail?
- Wat zet je in een e-mail:
- Opening
- Bericht
- Afsluiting
- Hoe moet je e-mail eruit zien?
- In welke e-mailvalkuilen kun je trappen?
- Notulen:
- Welke soorten notulen kun je onderscheiden?
- Wat moet je doen voordat je begint met schrijven?
- Hoe schrijf je goede notulen?
- Uit welke onderdelen moeten je notulen bestaan:
- De kop
- De agenda
- De agendapunten
- De actielijst
- Wat moet je na het schrijven doen?
- Rapport:
- Wat moet je doen voordat je begint met schrijven:
- Het doel bepalen
- Je doelgroep verkennen
- Informatie verzamelen
- Informatie selecteren en ordenen
- Nadenken over de lay-out
- Beginnen met schrijven
- Hoe schrijf je een rapport?
- Uit welke onderdelen bestaat je rapport:
- Het begin van een rapport
- Omslag
- Titelpagina
- Inhoudsopgave
- Voorwoord
- Samenvatting
- Verklarende woordenlijst
- Symbolenlijst
- Inleiding
- Het middengedeelte
- Conclusies/aanbevelingen
- Het slotgedeelte van een rapport
- Bronnenlijst
- Bijlagen
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: schriftelijke communicatie, overtuigingskracht, sociabiliteit,
conflicthantering, confronteren.
- Leiding geven: voortgangsbewaking.
- Motivatie: initiatief, resultaatgerichtheid, discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, oordeelsvorming, accuratesse,
organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen,
creativiteit, visie.