Een idee alleen is niet genoeg, zelfs een juichend businessplan overtuigt niet.
Een sterke lobby wil wel helpen, maar uiteindelijk geeft een presentatie vaak de
doorslag bij het nemen van beslissingen. De medewerker die zijn plan moet presenteren
in het managementteam, de manager die moet presenteren voor de directie, de adviseur
of accountmanager die presenteert voor opdrachtgevers, de directeur die sheets vertoont
in de Raad van Bestuur: presenteren is van alle rangen en standen.
Na deze training presentatievaardigheden:
- Zijn deelnemers in staat een presentatie overzichtelijk op te bouwen en
in te delen
- Kunnen deelnemers hun presentatie aanpassen aan doel en doelgroep
- Hebben deelnemers inzicht in hoe hun wijze van presenteren overkomt op anderen
- Kunnen deelnemers omgaan met vragen en reacties van het publiek
- Hebben deelnemers technieken geleerd om om te gaan met hun spreekangst of
plankenkoorts
In deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Deel 1 - De persoonlijke vaardigheden
- SWOT-analyse persoonlijke presentatievaardigheden:
- De SWOT-analyse
- De SWOT-confrontatiematrix: matching strategies, converting
strategies
- De peilers voor succesvol presenteren:
- Woordkeus
- Inhoud
- Performance
Deel 2 - De voorbereiding
- Voorbereiden via de DWARS-methode:
- Doel van de presentatie
- Welke tools heb je tot je beschikking
- Afstemmen op de doelgroep
- Resultaat dat je na de presentatie wilt bereiken
- Soort presentatie:
- Informerend
- Inspirerend
- Adviserend
- Verkopend
- Contracterend
- Confronterend
- Ontwikkelen van de presentatie volgens het OSISA-model:
- Opening:
- Storytelling
- Actualiteit
- Anekdote
- Metafoor
- Humor
- Citaat
- Stelling
- Retorische vraag
- Samenvatting van de inhoud
- Inhoud van de presentatie overbrengen:
- Feiten en cijfers
- Verleden, heden en toekomst
- Voordeel, nadeel en conclusie
- Probleem, oplossing en conclusie
- Samenvatting of slot
- Actie en interactie
- Sheets en de handout zijn 2 verschillende dingen:
- Sheets: layout en inhoud volgens OSISA:
- KISS, hou het kort
- Woorden versus zinnen
- Afbeeldingen versus tekst
- Jij vertelt het verhaal, de sheets doen dat niet!
- Handout: layout en inhoud volgens DWARS
- Anticipatie op interactie en vragen
Deel 3 - De uitvoering
- Spreken voor een groep: verbale communicatie:
- Levendig en creatief presenteren
- IJsbrekers en aandachttrekkers
- Gebruik van stem, intonatie en spreeksnelheid
- Body-, twijfel-, verklein- en vakwoorden (jargon)
- Assertief (toe)spreken
- Omgaan met passiviteit van de groep
- Omgaan met weerstand in de groep
- Storytelling in presentaties
- Houding voor een groep: non-verbale communicatie en congruentie
- Gebruik van Powerpoint, PC, digiboard, beamer, tablet, etc
- Gebruik van tools: whiteboard, flipover, audio,
video
- Interactie met de toehoorders:
- Een band creëren met uw publiek
- Omgaan met reacties en vragen uit het publiek
- Gewenste interactie met de groep zoeken en vinden
- Ongewenste interactie met de groep vermijden en neutraliseren
- Demonstreren in een presentatie
- 10 rampscenario's voorkomen
- Oefening en feedback
- Optie: spreekangst, omgaan met spanning en onzekerheid
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge presentatie, luisteren, assertiviteit, overtuigingskracht,
gespreksvaardigheid.
- Persoonlijkheid: flexibiliteit, durf, stressbestendig.
- Motivatie: initiatief, zelfmanagement, discipline.
- Analyse en besluitvorming: omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief
leervermogen, creativiteit.