Nee zeggen is vaak moeilijk. In deze training nee zeggen leer je meer over hoe dat komt
en vooral wat je eraan kunt doen. Als je eenmaal goed 'nee' kunt zeggen is dat
niet alleen voor jezelf heel prettig maar ook voor anderen zoals collega's en
leidinggevenden.
Inhoud van de training nee zeggen:
- Test: uw communicatiestijl
- Nee zeggen: luisteren naar jezelf
- Nee zeggen is niet makkelijk:
- Je wilt het de ander naar de zin maken
- Je wilt de ander niet kwetsen
- De ander is de baas
- Er komt ruzie van
- Het voelt niet goed
- Nee zeggen in 3 stappen:
- Nee is nee en blijft nee
- Opvoeding of beleefdheid
- Assertiviteit:
- Wat is assertiviteit?
- Zelfrespect
- Versterk je positie door assertief gedrag
- Voorkomen:
- Subassertief gedrag
- Passief-agressief gedrag
- Agressief gedrag
- Weet wat je wilt:
- Wat wil je zelf?
- Wanneer moet je nee zeggen?
- Weigeren: hoe zeg je nee:
- Draai er niet om heen
- Geef een toelichting
- Hou vol
- Je kunt nog terug
- Lichaamstaal
- Nee in combinatie met feedback
- Leer nee zeggen in de praktijk
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in
deze training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie
Ontwikkelingsmodel® aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, luisteren, sensitiviteit,
overwicht, samenwerken, onderhandelen, assertiviteit, overtuigingskracht,
sociabiliteit, conflicthantering, confronteren, gespreksvaardigheid.
- Persoonlijkheid: aanpassingsvermogen, flexibiliteit, durf,
stressbestendig, onafhankelijkheid, vasthoudendheid.
- Motivatie: initiatief, resultaatgerichtheid, zelfontwikkeling,
zelfmanagement, organisatieloyaliteit, integriteit, discipline.
- Analyse en besluitvorming: besluitvaardigheid,
organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief
leervermogen, visie.