Na de training effectief vergaderen verlopen uw vergaderingen efficiënter.
Want in de training wordt niet alleen ingegaan op technieken die vergaderingen effectiever
maken en inzicht verwerven in eigen communicatie en die van anderen. Maar er wordt
ook ingegaan op de vergadercultuur, en op mogelijkheden om deze desgewenst te veranderen.
Zo wordt de theorie onmiddellijk verbonden met de praktijk, wat de training zeer
effectief maakt.
In deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Test: uw natuurlijke communicatiestijl
- Communicatietechnieken bij vergaderen:
- DAS-model
- Actief of empatisch luisteren
- Parafraseren en samenvatten
- Metacommunicatie
- Terugkoppeling naar doelen
- Referentiekaders
- Feedback en kritiek
- Vier communicatieniveaus:
- Inhoud
- Procedure
- Interactie
- Emotie
- Vergaderdoel en vergadermodellen:
- Informatie delen
- Mening vormen
- Ideeën ontwikkelen
- Besluiten nemen
- Activiteiten plannen
- Informeel vergaderen
- Lean & agile vergaderen
- Combinaties van modellen
- Verlopen vergaderingen BOB:
- Beeldvorming
- Oplossing
- Besluit
- KISS: keep it short and simpel
- Besluiten nemen in vergaderingen, complexe besluiten nemen
- Oplossingsgerichte vergaderingen
- Rollen in de vergadering: voorzitter, notulist en deelnemer
- Gedrag in vergaderingen:
- Functioneel vergadergedrag
- Disfunctioneel vergadergedrag
- Omgaan met lastig gedrag
- Inzicht in eigen gedrag
- Time management in vergaderingen
- Tips voor effectief en efficiënt vergaderen
- De bestaande vergadercultuur en cultuurverandering
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: luisteren, overwicht, assertiviteit, conflicthantering,
confronteren, gespreksvaardigheid.
- Leiding geven: mensgericht leidinggeven.
- Analyse en besluitvorming: omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief
leervermogen.