In PAMA optie 4 - New business bij top 500 bedrijven komen de volgende
onderwerpen aan de orde:
- New business top 500:
- Het belang van new business top 500:
- Wat, waarom en in welke situaties
- Ontwikkelen van relaties met klanten
- Selectie van account:
- Keuzes bij de selectie van accounts
- Keuzes voor indeling in (sub)groepen
- Strategieën en bedieningsconcepten:
- ABC-analyse
- Strategiematrix
- Bedieningsconcepten
- Klanten uitsluiten
- De planmatige aanpak:
- Plan 1: Analyse van key-accounts:
- Accountanalyse
- Interne en externe accountplannen
- Betrokkenheid van de klant
- Plan 2: Kritische succesfactoren
- Plan 3: Hoofdaandachtspunten:
- Keuze SWOT-elementen
- De SWOT-analyse
- Confrontatiematrix
- Plan 4: Accountprojecten en -activiteiten:
- Definitie actiepunten
- Keuzes maken
- Actiepunten uitvoeren
- Europese aanbestedingen
- Implementatie en monitoring:
- Indicatoren voor account performance
- Projectmanagement en bewaking van de voortgang
- De eigen organisatie:
- Invoering van key-accountmanagement tbv new business:
- Organisatiemodellen
- Ontwikkelingsstadia
- Rol van key-accountmanagers:
- Rollen, kennis en vaardigheden
- Opzet en werking van accountteams
- Tools voor key-accountmanagement:
- Tools voor key-accountmanagement
- Benodigde formulieren en systemen
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, schriftelijke
communicatie, luisteren, overwicht, samenwerken, onderhandelen, assertiviteit,
overtuigingskracht, sociabiliteit, conflicthantering, confronteren, gespreksvaardigheid.
- Ondernemen: ondernemerschap, marktgerichtheid, klantgerichtheid.
- Persoonlijkheid: aanpassingsvermogen, flexibiliteit, durf, stressbestendig,
onafhankelijkheid, vasthoudendheid.
- Motivatie: initiatief, inzet, resultaatgerichtheid, organisatieloyaliteit,
discipline.
- Analyse en besluitvorming: accuratesse, organisatiesensitiviteit,
omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen, innovatie, creativiteit,
visie.